Als je een bedrijf opricht, gaat dit vaak samen met de nodige opstartkosten. Veel beginnende ondernemers kiezen er dan ook voor om hun bedrijf te starten vanuit huis. Naast dat het kosten bespaart, heeft het ook praktische voordelen. Maar mag dit zomaar? Heb je (extra) verzekeringen nodig? En heb je met een thuiskantoor wel recht op fiscale voordelen?

Voor de meeste bedrijfsactiviteiten is het geen probleem als je een ruimte in huis omtovert tot werkplek. Niemand heeft er last van als je bijvoorbeeld vanuit huis werkt als belastingadviseur, tekstschrijver of virtual assistent. Het wordt een ander verhaal als je thuis een buurtkroeg wilt openen of urenlang voor je werk moet klussen in de tuin. 

Vrije beroepen mag je vanuit huis uitoefenen

Wie een bedrijf wil starten vanuit huis, moet (geluids)overlast voor de buurt voorkomen. Daarnaast is het van belang of je een vrij beroep uitoefent of niet. Via de Kamer van Koophandel kun je controleren of jouw activiteiten vallen onder een vrij beroep. Is dit het geval, dan heb je geen toestemming nodig van de gemeente om vanuit huis te werken. 

De term vrij beroep kan vermoeden dat iedereen de functie mag uitoefenen, maar dit is niet het geval. Het gaat vaak om mensen die worden ingehuurd omdat ze een bepaald specialisme hebben. Over het algemeen zijn het dienstverlenende functies, die je met de vereiste kennis (en vaak een opleiding) zelfstandig kunt uitvoeren. 

Toestemming vragen aan de gemeente 

Heb je geen vrij beroep, dan moet je eerst bij de gemeente toestemming vragen om een bedrijf te starten vanuit huis. Voor iedereen geldt dat je maximaal een derde van je huis mag benutten als bedrijfsruimte, ongedacht of je vrij beroep uitoefent of niet. Ook kan het zijn dat de hypotheekverstrekker of de verhuurder regels heeft opgesteld voor bedrijven aan huis. 

Heb ik recht op fiscale voordelen?

Elke ondernemer heeft recht op bepaalde belastingvoordelen. Denk bijvoorbeeld aan de zelfstandigenaftrek en mkb-vrijstelling. Hiervoor maakt het niet uit waar je je werkzaamheden uitvoert. Ook de apparaten die je aanschaft om je werk goed te kunnen uitvoeren, zoals een computer en een printer, zijn fiscaal aftrekbaar. 

Voor (de inrichting van) de kantoorruimte gelden echter specifieke eisen. Als je een kantoorruimte huurt of koopt, mag je deze kosten aftrekken van de belasting. Maar als je een kamer in huis gebruikt, mag dit alleen als de ruimte een eigen in- of opgang heeft. Daarnaast moet de ruimte sanitaire voorzieningen hebben en in theorie kan worden verhuurd aan anderen. Om te bepalen of de kosten voor de werkruimte aftrekbaar zijn, kun je deze tool van de Belastingdienst gebruiken. 

Moet ik aanvullende verzekeringen afsluiten?

Een particuliere verzekering dekt geen bedrijfsmiddelen. Heb je bijvoorbeeld schade aan je werkcomputer, dan kun je de kosten niet verhalen op je reguliere inboedel- en opstalverzekering. Hiervoor heb je inventarisverzekering nodig, oftewel een zakelijke inboedelverzekering. 

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is voor elke ondernemer fijn om te hebben. Welke andere verzekeringen essentieel zijn, hangt af van de risico’s die je loopt. Kan een verkeerd advies van jou veel schade veroorzaken? Dan is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering zeer aan te raden. Ook een rechtsbijstandverzekering kan interessant zijn als je te maken krijgt met juridische geschillen. 

Al met al kunnen de bedrijfsverzekeringen aardig in kosten oplopen. Veel startende ondernemers kiezen er dan ook voor om de meeste risico’s zelf te dragen. Wat wijsheid is, hangt geheel af van de werkzaamheden en je klantenbestand. De uitgaven voor bedrijfsverzekeringen zijn gelukkig wel fiscaal aftrekbaar.