Het is uiteraard mogelijk om vanuit huis een bedrijf te runnen. Maar als je als bedrijf snel groeit en je veel klanten thuis over vloer krijgt of zelfs personeel aan moet nemen is het wellicht tijd om een ruimte te gaan huren. Het maakt niet uit of je een kantoorruimte gaat huren of kopen het is van belang om de juiste keuze te maken. In dit artikel geven wij een viertal tips die je helpen om met het oog op de toekomst een goede beslissing te maken.
Tip 1: Ga voor een reëel kantoor
Het is aantrekkelijk om te gaan voor een pand in het centrum van Amsterdam, maar is dat echt nodig? Of doe je het alleen maar vanwege je sociale status? Je moet er rekening mee houden dat de zaken een tijdlang minder kunnen gaan, kan je dan nog dat pand in de binnenstad betalen? Grote kans dat een kantoorruimte buiten het centrum net zo goed dienst kan doen voor jouw business. Check uiteraard of het kantoor goed bereikbaar is, dat alle voorzieningen aanwezig zijn en of het schoon is. Het moet geen louche uitstraling hebben. Door te kiezen voor een kantoor wat niet meteen heel groot is kan je geld besparen voor investeringen. Of je hebt zoals gezegd een buffer voor slechtere tijden.
Tip 2: Kies een gedeelde kantoorruimte
Heb je geen moeite met een gedeelde kantoorruimte dan kan dat je veel geld besparen. Flexibele werkplekken waren voorheen lastig te vinden, maar tegenwoordig zijn ze er steeds meer, ook in de buitenwijken. Het voordeel van een gedeelde kantoorruimte is dat je exact de ruimte die je nodig hebt kan huren. Dus je kantoor is niet te klein en niet te groot. Mocht je meer bureaus in de toekomst nodig hebben dan kan je vaak gemakkelijk opschalen. En vergaderruimtes, de keuken en sanitair deel je met anderen. De connecties met andere bedrijven kunnen nieuwe zakelijke contacten opleveren. Helemaal handig wanneer je net bent begonnen met je eigen bedrijf.
Tip 3: Neem een makelaar in de arm
Denk je toch meer ruimte nodig te hebben dan een flexibel kantoor en wil je graag iets voor jezelf huren? Dan kan het verstandig zijn om een commerciële makelaar te zoeken die alles weet van de kantoorruimtes bij jou in de regio. Je kan andere ondernemers vragen of ze een geschikt iemand weten. Mocht je iets vinden via een makelaar denk er dan bij het sluiten van een huurovereenkomst aan wat je toekomstplannen zijn. Wellicht heb je nu drie personeelsleden, maar verwacht je in de toekomst tien mensen of zelfs meer aan te kunnen nemen. Het zou zonde zijn om na een half jaar de conclusie te trekken dat de kantoorruimte te klein is geworden. Kies je daarom meteen voor een groot pand dan kan je de ruimte die je over hebt verhuren. Op die manier kan je de kosten die een groter kantoorpand met zich meebrengen enigszins drukken.
Tip 4: Vraag de mening van anderen
Medewerkers van jouw bedrijf zitten het meest in jouw kantoor daarom is het verstandig om hun mening te vragen voordat je de huurovereenkomst gaat tekenen. Wie weet is de locatie die jij op het oog hebt eigenlijk te ver rijden voor je personeel. Dit soort punten kan je het beste van te voren bespreken, want het kan behoorlijk invloed hebben op het plezier van je werknemers in hun werk. Betrek ze eveneens bij de inrichting van je kantoor. Zelf heb je misschien niet zo veel met grote kantoorplanten, maar wie weet heeft jouw personeel echt baat bij een gezellig ingerichte omgeving.
Geef een reactie