Werk jij (tijdelijk) vanuit huis? Dan is het belangrijk om een aparte werkplek in te richten. Middenin de chaos van de huishoudelijke klusjes of tussen al het speelgoed van de kinderen is het een stuk lastiger om je te concentreren. In het onderstaande artikel delen we daarom 5 handige tips om zelf een aangenaam thuiskantoor in te richten. 

 

Tip 1: Kies een geschikte locatie in huis

Begin met het bepalen van de locatie. Heb je een aparte ruimte over voor een home office of moet je een hoekje maken in een andere kamer? Het belangrijkste is dat er niet al te veel afleiding is op de plek van jouw nieuwe thuiskantoor. Maak eventueel een afscheiding tussen het werk- en privé gedeelte met een kast, grote plant of andere room divider. Zorg er daarnaast voor dat je uitkijkt op een muur/raam in plaats van op de rest van de kamer. 

 

Tip 2: Koop een geschikt bureau met goede stoel

Hoewel de look van het meubilair je natuurlijk aan moet spreken, is het nog belangrijker dat de meubels praktisch zijn. De bureaustoel moet comfortabel zitten en verstelbaar zijn in verschillende hoogtes. Zo kun je het meteen goed aanpassen op jouw houding en het bureau. We adviseren dan ook om dit soort kantoormeubelen eerst te proberen in een winkel voordat je het koopt. 

 

Tip 3: Creëer genoeg opbergruimte

Er zijn maar weinig mensen die beter gaan werken in een rommelige omgeving. Om de focus helemaal op je werk te houden, is het verstandiger om spullen netjes op te ruimen. Creëer een georganiseerd thuiskantoor door middel van slimme opbergruimte. Koop een extra kast voor al je papierwerk en maak gebruik van opbergboxen voor bijvoorbeeld je voorraad met inktcartridges. Heb je eigenlijk geen ruimte voor dit soort voorraad? Verdiep je dan eens in een printabonnement. Dit is een maandelijks opzegbaar abonnement voor inkt. Jouw printer stuurt een seintje wanneer de inkt op dreigt te raken en laat vervolgens precies de goede cartridges bij je thuis bezorgen. Zo zit je nooit meer zonder inkt, maar ook niet met een veel te grote voorraad. Handig toch?

 

Tip 4: Zorg voor goede verlichting

Zonder goede verlichting is het niet aangenaam werken. Maak overdag zo veel mogelijk gebruik van daglicht en schakel ‘s avonds over naar LED verlichting in een neutrale kleur (niet te koel en niet te warm licht). Dit is het fijnste voor je ogen. 

 

Tip 5: Maak het thuiskantoor sfeervol

Tot slot moet je niet vergeten om het thuiskantoor een beetje gezellig te maken. Doe dit onder andere met planten, muurdecoratie en leuke accessoires op het bureau. De ruimte moet naast functioneel ook uitnodigend en persoonlijk zijn!